LightCityLife

Kinek van igaza? Autós vs. kerékpáros

2016. június 05. - Szarvas Norbert

bike-vs-car.jpg

Mióta a homo sapiens feltalálta a kereket, nagyjából azóta oszlik ketté az emberiség autósra és kerékpárosra. A két fél folyamatosan egymást szidja-hordja, hibáztatja, még véletlenül sem tudnak békében együtt élni. Mindenkinek van egy jó sztorija a másik félről. De kinek van igaza? Mindezt vetítsük Budapestre, ami nagyjából a világ egyetlen olyan fővárosa, ahol a városvezetésnek nem kell dollár milliókat költenie a városi kerékpározás promójára, mivel az igény organikusan már kialakult, ami ellen pont a városvezetés küzd teljes erőbedobással!

Felkészül a baleseti statisztika

Először is:
A legfontosabb a személyek biztonsága és a vagyonunk védelme. Naná. Mi más.
Épp ezért senkinek nem érdeke a baleset, hiszen a baleset során valami sérülni fog.

A rendőrség és a városvezetés komoly erőket mozgosít, hogy csökkentsék a kialakult, potenciális veszélyhelyzeteket és megteremtsék a biztonságos közlekedés alapjait. Sajnos a nagy számok törvénye alapján minél több autó, motor és kerékpár fut az utakon, annál több balesetnek lehetünk tanúi. Ezt bizonyítja az alábbi statisztika is:

kepernyofoto_2016-06-02_11_57_44.png

Az utóbbi öt évben egyszer sem volt olyan magas a személyi sérüléssel járó ütközések száma, mint 2015 áprilisa és októbere között. Június végéig összesen 7327 alkalommal riasztották a helyszínelőket, míg a legkeményebb nyári hónapokban napi 50-60 (!) alkalommal volt munkája a mentőknek. Pozitívumként csupán annyi említhető, hogy a régóta súlyos gondot okozó ittas vezetés kezd visszaszorulni, ami a 2013-tól bevezetett szigorúbb büntetéseknek is betudható.

Mi okozza a fő problémát?

Számos oka van annak, hogy az autósok és a kerékpárosok nem férnek meg egymás mellett.
A szókép szó szerinti értelmezésén - azaz a helyszűkén túl - lehetne beszélni a KRESZ hiányosságairól, a türelmetlenségről, az általános idegbajról és egyéb fontos tényezőkről, de szerintem a legfontosabb:

Még mindig nem alakult ki közlekedési kultúra Budapesten.

Most függetlenül attól, hogy mindenkinek van egy terhelő sztorija a másikra vonatkozóan, azt gondolom, hogy a legnagyobb probléma a közösségi közlekedés valódi hiánya!

Mondok példákat:

  • az autós ne tolja le a kerékpárost, ha nincsen felfestve külön kerékpár sáv, hanem legyen türelmesebb
  • a kerékpáros ne akadályozza a forgalmat, hanem törekedjen ennek ellenkezőjére
  • a KRESZ-t mindenkinek be kell tartania és ez alól egyik fél sem kapott felmentést
  • a piros lámpa a kerékpárosnak is tiltást jelent
  • a felfestett kerékpársáv a járda mellett ugyanolyan sáv, mintha autósáv lenne. Bekanyarodásnál számítanunk kell a kerékpárosra, akinek elsőbbsége van

„Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.” -54.§

Az igazi probléma a tudatlanság és a bunkóság

Budapest az elmúlt években nagyjából leküzdötte a paraszt autósokat, akik rágyorsítanak a gyalogosokra. Általában az előzékenység és az odafigyelés a jellemző. Komoly probléma, hogy ezt az előzékenységet például a kerékpáros nem adja meg a gyalogosoknak, hanem szívbaj nélkül keresztülhajt rajtuk.

kr5.jpg

Egyik felet sem akarom a viselkedése alól felmenti. Be kell látni, hogy közös érdekünk a fejlődés és a béke. 

Túl sok autó közlekedik az utakon, amik alapvetően a káros anyag kibocsájtásuk miatt a környezetünket nyomorítják meg. Ehhez képest kerékpározni szinte környezetkímélő lehetőség, ami ráadásul jó hatással van az ember szervezetére (sport!!) is. Ezzel nincsen semmi gond, hosszú távon alapvető cél lehet, hogy ne üljünk 10 méterért autóba, hanem lehetőség szerint tömegközlekedjünk, kerékpározzunk. 

Kövesd a youtube csatornánkat, hiszen mindig a legizgalmasabb témákat beszéljük át
és általában nem értünk egyet :) 

De ez nem azt kellene, hogy jelentse: 
A kerékpárosnak mindent szabad!

Márpedig 2016-ban még mindig ott tartunk, hogy a kerékpárosnak mindent lehet, míg az autósnak semmit. És az alapvető problémája a legtöbb autósnak ez lehet, ugyanis a szabályok nélkül közlekedő kerékpárosnak egyszerűen nincsen felelőssége (a gyakorlatban). Ha baleset történik, akkor szinte mindig az autóst veszik elő, mondván ő az erősebb, neki kellett volna figyelnie. Be kell látnunk, hogy egy gyorsan haladó (sebeséghatár nélküli) kerékpárost nem megfelelő látási viszonyok között nagyon nehéz észlelni. És ezt leginkább a kerékpárosnak kellene belátnia, mivel ő fog egy baleset során a legjobban sérülni. Ezért nagyon fontos, hogy kereszteződésbe ne 60-nal hajtson be a semmiből, hanem kellő körültekintéssel.

Azért nem tud megoldódni a probléma, mert...

 PR szempontból egyszerűen lehetetlen kialakítani a közös együttélés feltételeit és elfogadottságát. Mindegyik fél fog találni egy olyan összevágott videót, ahol valaki szabálytalankodik és lehet általánosítani, lehet rájuk mutogatni. Az emberek pedig nem fognak mérlegelni, gondolkodni, hanem a saját tapasztalataikból kiindulva bírálnak. Az ehhez hasonló videókba kapaszkodnak az emberek, hiszen azt nem osztja senki, ha a videóban kerékpáros/autós minden szabályt betartva rendesen közlekedik. Az nem hír, viszont az ehhez hasonló videók nagyon jó megosztást tudnak.

A közösségi médiának pedig ez a tudatformáló és valóságeltorzító ereje. Általában az anomáliák jutnak el hozzánk és minél több anomáliával találkozunk, annál inkább hajlandóak vagyunk általánosítani.

Szerinted kinek van igaza? Bicikli vagy autó?
Írd meg kommentben, Te mivel közlekedsz a városban!! És miért azt választottad? A legjobb beszélgetések, építő jellegű viták mindig a cikk alatt indulnak... :)) 

Nézd meg, mi mit gondolunk a témáról! Összeült egy kerékpáros és egy autós... kicsit még össze is vesztünk :D

Ha megnézted a videót és egy kis trollkodásra vágysz, szavazz egyet: 
Norbi vagy Kata? Ne kíméljetek, állunk elébe! :)

Kövesd YouTube csatornánkat, mert mindig a legaktuálisabb témákat beszéljük át! 

A bejegyzés trackback címe:

https://lightcitylife.blog.hu/api/trackback/id/tr968770240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly és a szexi dög 2016.06.05. 23:41:35

Laza pipa és felőlem biciklizhet a csaj!

bringás bosszantó 2016.06.06. 07:35:48

"lehetne beszélni a KRESZ hiányosságairól, "

Sorold már a KRESZ hiányosságait agyhalottkám.
Tökéletesen, pontosan le van benne szabályozva minden, a be nem tartása nem hiányosság.
Be kell tartani és nem óbégatni ha valaki hülye hozzá.

2016.06.06. 08:14:11

Nem adok igazat a srácnak, hogy a nők rosszabbul vezetnének, mint a férfiak. Sőt, sokszor óvatosabbak és szabálykövetőbbek.
Aki viszont megengedte, hogy egy ekkora nagyvárosban mindenféle közlekedési ismeret elsajátítása nélkül bárki két kerékre (biciklire) pattanjon - az jó nagy barom volt.

Nagykócsag 2016.06.06. 08:27:56

Ez a cikk előítéletek felsorolása. A valóságban szerencsére van sok normális ember a közlekedésben és néhány bunkó. És ez teljesen független attól hogy milyen járművet használ éppen.

Zorden 2016.06.06. 09:29:45

Mondjuk kötelezővé tenném a biztosítást a bicikliseknek, a láthatósági mellényt napközben is, valamint valami kötelező biztonságos azonosítót a kerékpárokra amivel lehet azonosítani a vasat! A biztosítást azért is, mert amikor egy biciklis okoz több százezres kárt egy autóban, (velem megtörtént, a biciklis volt a vétkes, én meg az aki benyalta kárt, szerencsére a baromnak nem lett semmi baja) akkor a biztosítása alapján be lehessen rajta hajtani a pénzt (a MABISZ konkrétan az ilyen esetekre magasról tesz, a peres út meg több éves szívás, és hosszú évekig, amikor már az autós sincs meg nem látsz egy forintot sem.) Ezt írom úgy hogy eddig ez az egy balesetem volt, és ezt sem én okoztam, valamint én is rendszeresen pattanok fel két kerékre!

kőhányó 2016.06.06. 10:35:45

előre bocsájtom, én rendszeresen járok mind a két eszközzel, autóval és kerékpárral is. Egyik állatfaj sem különb a másiknál. A kerékpáros akkor is a szűk úttesten megy, ha van kerékpárút vele párhuzamosan (elférünk, nem...?) és eléd vág a vasúti átjáróban a kerékpárútról, át megy, és ismét elédvág, amikor jobbra visszatér a kerékpárútra, mindezt egy laza hátranézéssel, ha szóvá teszed, még ő van megsértve. De az autós is eléd áll, ha mész át zebra mellett a sárga kockával kijelölt kerékpáros átjárón, sőt a mögötte levő a zebrára áll....
Mesélhetnék tovább de nem érdemes. Szerintem a bringások 90%-a minimális KRESZ tudás nélkül ül bringára, vagy csak a saját "jogait" ismeri, amit neki kellene betartani azt nem. Tehát nekik is kellene valami vizsga, bár azon gondolom megfelenének, de hogy mennyit tartanak meg az egy más dolog (ld. fentebb a bevezetőben).
Biztosítás: elvileg - tudomásom szerint - az ő általuk okozott károk a lakásbiztosítás kötelező felelősség biztosítás részéből rendezhető. Kérdés hogy van-e és ezt hogyan tudod ellenőrizni, érvényesíteni. Zorden egyébként nagyon jól látja ezt a kérdést.
A videót nem néztem meg, mert szerintem mindkét táborban van ilyenis és olyan is. Biciklisszemmel talán az autósok már javítottak a viselkedésükön, a biciklisek viszont gyalázatosak. Tényleg úgy érzik nekik mindent szabad, pedig rajtuk IS sok múlik, hogy éri-e őket baleset.

Hétköznapi Hősnők 2016.06.06. 10:58:38

@Kelly és a szexi dög: Köszi a tiszteletteljes tanácsot! A párom megkapta reggel, örült neki. Most akkor bicajra pattanhatok, ugye? (Kata)

Hétköznapi Hősnők 2016.06.06. 11:01:31

@Nagykócsag: Egyébként igazad van! Tényleg van sok normális is, meg néhány tehetségtelen, valóban. Szerintem a fő kulcsszó a türelem. Nem kell annyira sietni meg mindenen mérgelődni, buddha-üzemmód be és máris nem olyan szörnyű a helyzet. :) (Üdv: Kata)

Hétköznapi Hősnők 2016.06.06. 11:03:48

@Zorden: Mekkora igazság! Pont ez a 3 kéne, és mindkét járművel nagyobb biztonságban érezné magát az ember fia/lánya. Meg a bicóval se kéne együtt aludni, ha azt akarjuk, hogy ne lopják el. Zorden for president! :D (Üdv: Kata)

Pisti 90 2016.06.06. 12:59:05

Itt a baj a teljesen egyenlőtlen felelősségmegoszlással van: az autósnak mindenért felelősséget kell vállalnia, a biciklisnek pedig semmiért. A kresz is eléggé a kerékpárosoknak kedvez, de az egyenesen vicc, hogy gyakorlatilag mindent az autósok fizetnek. A megvásárolt üzemanyagba beépített adóból tartják fenn az utakat, ráadásul még kötelező felelősségbiztosítást is kell fizetni. Ehhez képest a kerékpárosoknak semmi vizsga nincs, adót nem fizetnek az úthasználatra, és ha ők okoznak balesetet, akkor bizony hiába követelsz pénzt: nincs biztosításuk - és nem is kell. És gyakorlatilag beazonosíthatatlanok utólag. Minden autónak kötelező a rendszám, ami egyedi azonosító, de egy kerékpárra nem kell azonosító. Ahhoz képest, hogy ők is a közlekedés résztvevői, és elég nagy számban vannak jelen, ez egy jogilag szinte szabályozatlan terület.

Hétköznapi Hősnők 2016.06.06. 18:20:24

@Pisti 90: Én (Kata) ugye mindkét eszközt használom (vezetek és bicajozom is), és ebben a beszélgetésben a kerékpárosokat képviselem. Viszont amit leírsz, abban maximálisan egyetértek Veled. És nem csak az autósok, de a cangások védelmében és érdekében is fontos lépés lenne. Legalább egy nyilvántartás, vagy valami...

Sir Galád 2016.06.06. 19:05:40

@Pisti 90: A gyalogoson sincs rendszám, sőt legtöbbjüknek biztosítása sincs. Ha elütöd, ugyanez van. A bicikli súlya nagyjából megegyezik egy gyalogoséval, szóval nem okoz semmilyen kárt az útban, vagy amekkorát igen, azt egy gyalogos is megteszi. Ezzel szemben egy autó legalább egy tonna és akkor még a teherautókról nem is beszéltünk. Ez a súly igen csak igénybe veszik az utak teherbíró képességét. Ezért fizetünk az autó után útdíjat. Ráadásul a biciklizés tehermentesíti a közlekedést, csökkenti a szén-dioxid és egyéb káros anyag kibocsátását, csökkenti a pénzügyi terheidet, egészséges életmódot jelent és boldoggá tesz. A vezetés a városban legfeljebb a boldogságot jelentheti ebből, de csak akkor, ha nem dugóban csinálod. Ha rendszám kellene a bringára, csak nagyon kevesen használnák, még nagyobb dugó lenne, még boldogtalanabb emberek és még egészségtelenebbek. Valamit valamiért.

Metálvörös 2016.06.07. 10:04:24

Akik a biciklire rendszámot követelnek, ugye legalább ilyen hangosan kérik ezt a robogókra is? Szomorú valóság viszont, hogy a piros lámpát a bringások jelentős része ignorálja, és közben nem érzem rajtuk, hogy hamarabb célhoz érnének (mert amikor lehet menni, sem erőltetik meg magukat).
A posztíró kérdésére: Ha lehet, biciklivel járok, mert nem lassab, mint a BKV. Ha lehet, nem járok autóval, mert a parkolás a legtöbb helyen horror. Színházba, havi nagybevásárlásra, hétvégén a Balatonra autóval megyek, mert ott azt tartom a legpraktikusabbnak.

Hétköznapi Hősnők 2016.06.07. 18:50:33

@Metálvörös: Sok mindenben igazat adok. De bevallom "férfiasan", én is át-áttekerek a piroson, viszont garantáltan mindig sietek is :D
És valóban nem lassabb, mint a BKV! Ma Budaörsről 35 perc alatt voltam a Kodály köröndön... Ez BKV-val még egyszer sem sikerült, autóval is határeset - parkolástól és forgalomtól függően.
Egyébként szerintem is az a legjobb módszer (persze nyilván azért, mert így csinálom), hogy helyzettől, öltözettől és úticéltól függően váltogat az ember az eszközök között.
És köszönjük a válaszodat! :) (Kata)
süti beállítások módosítása