Mióta a homo sapiens feltalálta a kereket, nagyjából azóta oszlik ketté az emberiség autósra és kerékpárosra. A két fél folyamatosan egymást szidja-hordja, hibáztatja, még véletlenül sem tudnak békében együtt élni. Mindenkinek van egy jó sztorija a másik félről. De kinek van igaza? Mindezt vetítsük Budapestre, ami nagyjából a világ egyetlen olyan fővárosa, ahol a városvezetésnek nem kell dollár milliókat költenie a városi kerékpározás promójára, mivel az igény organikusan már kialakult, ami ellen pont a városvezetés küzd teljes erőbedobással!
Felkészül a baleseti statisztika
Először is:
A legfontosabb a személyek biztonsága és a vagyonunk védelme. Naná. Mi más.
Épp ezért senkinek nem érdeke a baleset, hiszen a baleset során valami sérülni fog.
A rendőrség és a városvezetés komoly erőket mozgosít, hogy csökkentsék a kialakult, potenciális veszélyhelyzeteket és megteremtsék a biztonságos közlekedés alapjait. Sajnos a nagy számok törvénye alapján minél több autó, motor és kerékpár fut az utakon, annál több balesetnek lehetünk tanúi. Ezt bizonyítja az alábbi statisztika is:
Az utóbbi öt évben egyszer sem volt olyan magas a személyi sérüléssel járó ütközések száma, mint 2015 áprilisa és októbere között. Június végéig összesen 7327 alkalommal riasztották a helyszínelőket, míg a legkeményebb nyári hónapokban napi 50-60 (!) alkalommal volt munkája a mentőknek. Pozitívumként csupán annyi említhető, hogy a régóta súlyos gondot okozó ittas vezetés kezd visszaszorulni, ami a 2013-tól bevezetett szigorúbb büntetéseknek is betudható.
Mi okozza a fő problémát?
Számos oka van annak, hogy az autósok és a kerékpárosok nem férnek meg egymás mellett.
A szókép szó szerinti értelmezésén - azaz a helyszűkén túl - lehetne beszélni a KRESZ hiányosságairól, a türelmetlenségről, az általános idegbajról és egyéb fontos tényezőkről, de szerintem a legfontosabb:
Még mindig nem alakult ki közlekedési kultúra Budapesten.
Most függetlenül attól, hogy mindenkinek van egy terhelő sztorija a másikra vonatkozóan, azt gondolom, hogy a legnagyobb probléma a közösségi közlekedés valódi hiánya!
Mondok példákat:
- az autós ne tolja le a kerékpárost, ha nincsen felfestve külön kerékpár sáv, hanem legyen türelmesebb
- a kerékpáros ne akadályozza a forgalmat, hanem törekedjen ennek ellenkezőjére
- a KRESZ-t mindenkinek be kell tartania és ez alól egyik fél sem kapott felmentést
- a piros lámpa a kerékpárosnak is tiltást jelent
- a felfestett kerékpársáv a járda mellett ugyanolyan sáv, mintha autósáv lenne. Bekanyarodásnál számítanunk kell a kerékpárosra, akinek elsőbbsége van
„Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.” -54.§
Az igazi probléma a tudatlanság és a bunkóság
Budapest az elmúlt években nagyjából leküzdötte a paraszt autósokat, akik rágyorsítanak a gyalogosokra. Általában az előzékenység és az odafigyelés a jellemző. Komoly probléma, hogy ezt az előzékenységet például a kerékpáros nem adja meg a gyalogosoknak, hanem szívbaj nélkül keresztülhajt rajtuk.
Egyik felet sem akarom a viselkedése alól felmenti. Be kell látni, hogy közös érdekünk a fejlődés és a béke.
Túl sok autó közlekedik az utakon, amik alapvetően a káros anyag kibocsájtásuk miatt a környezetünket nyomorítják meg. Ehhez képest kerékpározni szinte környezetkímélő lehetőség, ami ráadásul jó hatással van az ember szervezetére (sport!!) is. Ezzel nincsen semmi gond, hosszú távon alapvető cél lehet, hogy ne üljünk 10 méterért autóba, hanem lehetőség szerint tömegközlekedjünk, kerékpározzunk.
Kövesd a youtube csatornánkat, hiszen mindig a legizgalmasabb témákat beszéljük át
és általában nem értünk egyet :)
De ez nem azt kellene, hogy jelentse:
A kerékpárosnak mindent szabad!
Márpedig 2016-ban még mindig ott tartunk, hogy a kerékpárosnak mindent lehet, míg az autósnak semmit. És az alapvető problémája a legtöbb autósnak ez lehet, ugyanis a szabályok nélkül közlekedő kerékpárosnak egyszerűen nincsen felelőssége (a gyakorlatban). Ha baleset történik, akkor szinte mindig az autóst veszik elő, mondván ő az erősebb, neki kellett volna figyelnie. Be kell látnunk, hogy egy gyorsan haladó (sebeséghatár nélküli) kerékpárost nem megfelelő látási viszonyok között nagyon nehéz észlelni. És ezt leginkább a kerékpárosnak kellene belátnia, mivel ő fog egy baleset során a legjobban sérülni. Ezért nagyon fontos, hogy kereszteződésbe ne 60-nal hajtson be a semmiből, hanem kellő körültekintéssel.
Azért nem tud megoldódni a probléma, mert...
PR szempontból egyszerűen lehetetlen kialakítani a közös együttélés feltételeit és elfogadottságát. Mindegyik fél fog találni egy olyan összevágott videót, ahol valaki szabálytalankodik és lehet általánosítani, lehet rájuk mutogatni. Az emberek pedig nem fognak mérlegelni, gondolkodni, hanem a saját tapasztalataikból kiindulva bírálnak. Az ehhez hasonló videókba kapaszkodnak az emberek, hiszen azt nem osztja senki, ha a videóban kerékpáros/autós minden szabályt betartva rendesen közlekedik. Az nem hír, viszont az ehhez hasonló videók nagyon jó megosztást tudnak.
A közösségi médiának pedig ez a tudatformáló és valóságeltorzító ereje. Általában az anomáliák jutnak el hozzánk és minél több anomáliával találkozunk, annál inkább hajlandóak vagyunk általánosítani.
Szerinted kinek van igaza? Bicikli vagy autó?
Írd meg kommentben, Te mivel közlekedsz a városban!! És miért azt választottad? A legjobb beszélgetések, építő jellegű viták mindig a cikk alatt indulnak... :))
Nézd meg, mi mit gondolunk a témáról! Összeült egy kerékpáros és egy autós... kicsit még össze is vesztünk :D
Ha megnézted a videót és egy kis trollkodásra vágysz, szavazz egyet:
Norbi vagy Kata? Ne kíméljetek, állunk elébe! :)Kövesd YouTube csatornánkat, mert mindig a legaktuálisabb témákat beszéljük át!